Privacy

Uw gegevens, veilig bij ons
Bij onze energiecoöperatie draait alles om vertrouwen, transparantie en samenwerken aan een duurzame toekomst. Daarbij hoort ook zorgvuldig omgaan met uw persoonlijke gegevens.

We hebben een privacybeleid opgesteld dat volledig voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit beleid beschrijft helder hoe we uw gegevens verzamelen, gebruiken, bewaren en beveiligen.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • We verzamelen alleen gegevens die echt nodig zijn voor onze diensten.
  • We delen uw gegevens niet met derden, tenzij dit strikt noodzakelijk is voor onze samenwerking en u hier toestemming voor hebt gegeven.
  • U heeft altijd inzicht in de gegevens die we van u bewaren, en u kunt ze op elk moment laten aanpassen of verwijderen.

Wilt u meer weten? Lees ons volledig privacybeleid hier. Samen bouwen we niet alleen aan een betere wereld, maar ook aan uw vertrouwen in ons.

 

Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen.

 

Waarom heeft Nunspeet Energie een privacy beleid?

Sinds 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), een privacywet die bepaalt hoe organisaties persoonsgegevens mogen verzamelen en verwerken.

Ons privacybeleid is opgesteld om:

  • Te voldoen aan de regels van de AVG.
  • Transparant te zijn over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.
  • Passende maatregelen te nemen om uw gegevens veilig te houden.

Daarnaast heeft u op grond van de AVG bepaalde rechten, zoals:

  • Inzicht in de gegevens die wij van u bewaren.
  • Het recht om deze gegevens te laten corrigeren of verwijderen.

De AVG beschermt uw privacy en stimuleert ons om verantwoord en zorgvuldig met uw gegevens om te gaan.

Welke gegevens worden door Nunspeet Energie verzameld?

Nunspeet Energie maakt onderscheid tussen leden van de coöperatie. Zo zijn er naast ingeschreven leden ook participanten die deelnemen aan de Postcoderoos-regeling. Van al deze leden worden de volgende gegevens verzameld en verwerkt:

  • Naam,
  • adresgegevens,
  • telefoonnummer,
  • e-mailadres,
  • datum van inschrijving.

Daarnaast van de participanten:

  • aantal participaties,
  • naam van de energieleverancier,
  • bankrekeningnummer (IBAN),
  • EAN-code van de huisaansluiting

Het bankrekeningnummer is nodig om dividenden uit te betalen en de EAN-code moet doorgegeven worden aan de energieleverancier die de korting op de energiebelasting verwerkt.

Ook eventuele vragen, klachten en feedback worden opgeslagen.

Hoe lang worden deze gegevens bewaard?

  • Vragen, klachten en feedback worden maximaal een jaar bewaard.
  • De persoonlijke gegevens worden voor de duur van het lidmaatschap + 2 jaar na beëindiging van het lidmaatschap bewaard.
  • Het bankrekeningnummer, de EAN-code en de naam van de energieleverancier van de participanten worden voor de duur van de participatie + 7 jaar na beëindiging bewaard. Deze 7 jaarstermijn is een wettelijke verplichting.

Hoe kan ik wijzigingen in mijn persoonsgegevens doorgeven?

Heeft u een ander e-mailadres of telefoonnummer gekregen, dan ontvangen wij daar graag bericht van.  Als u verhuisd bent – en zeker wanneer u participant bent – dan willen wij daarvan zeker op de hoogte worden gebracht.

U kunt wijzigingen direct doorgeven via info@nunspeetenergie.nl, o.v.v. ‘wijziging persoonsgegevens’. Indien nodig sturen wij u een formulier dat u ingevuld via de mail kunt retourneren.

Worden mijn gegevens doorgegeven aan andere instanties of organisaties?

Uw gegevens worden niet doorgeven aan andere instanties of organisaties, tenzij u daar zelf om verzoekt.

Wanneer u echter participant bent, wordt de EAN-code van uw huisaansluiting doorgegeven aan uw energieleverancier; dit is nodig om in aanmerking te komen voor korting op de energiebelasting.